Aktualności

02 maja 2020 10:36 | Aktualności

Wyniki konkursu "Moja Ojczyzna"

LAUREACI KONKURSU PATRIOTYCZNEGO

Kochani Uczniowie miło nam ogłosić zwycięzców konkursu patriotycznego pod hasłem ,,Moja Ojczyzna”

W I kategorii 0-III:

I miejsce – Alicja Pujer

II miejsce – Kacper Kołakowski

III miejsce – Adam Pawłowski

W II kategorii IV-VI:

I miejsce: Jakub Komar

II miejsce: Filip Wieczorkiewicz

III miejsce : Lena Kołakowska

W III kategorii VII-VIII:

I miejsce: Nikola Szatkowska

 Serdecznie gratulujemy zwycięzcom a poniżej publikujemy ich wspaniałe prace!!! Dyplomy i nagrody wręczymy po powrocie do szkoły.

 

,,Moja Ojczyzna”

Polska to moja mała Ojczyzna.

To moja mała Kalinowszczyzna.

To dzieciństwa mojego raj.

To mój mały kraj.

 

Polska to moja kochana mama.

To moja mała siostra Liliana.

To moi młodsi bracia.

To moja ukochana babcia.

 

 

Polska to barwy biały i czerwony.

To kościelne wielkie dzwony.

To Orzeł i jego korona.

To Polaków tarcza i ochrona.

 

Polska to moja mała szkoła.

Chroniona skrzydłami Anioła.

To moi super koledzy.

To moje fajne koleżanki.

 

Polska to wszystko co mam.

To wielkie serce które dam.

To moja Ziemia odzyskana.

                To moja POLSKA KOCHANA.

                                                                            Jakub Komar kl. IV

 


OJCZYZNA

Gdy szumią drzewa, gdy szumią lasy,

Młodzi i gniewni stają do walki.

Walczą i walczą i przestać nie mogą,

Gdyż za ojczyznę swe życie oddają.

 

Matki i dzieci szlochają za nimi,

Bo oni w boju, a ich zostawili.

Zostali w domu by modlitwę czynić,

Aby szczęśliwie ich mężczyźni wrócili.

 

Ginęli za Polskę, za Ojczyznę kochaną,

Z dziada pradziada, tak nam powiedziano.

Nigdy nie pozwolą, aby oddać ją bez walki,

Dla wroga, który chciał sobie ją przywłaszczyć.

 

I my musimy mieć w pamięci zawsze,

Że nasza Ojczyzna to jak matka płacze.

A matki się broni na śmierć i życie,

I nigdy nie pozwolimy by szlochała w ukryciu.

 Filip Wieczorkiewicz kl.V




KOCHANA OJCZYZNO

Kocham Cię Ojczyzno za piękno historię

która uczy jak być Polką i Polakiem.

Kocham za Flagę

symbol odwagi waleczności i powagi.

Kocham za Godło Nasze i Orła Białego

na czerwonym tle tarczy namalowanego.

Kocham za Mazurka Dąbrowskiego

napisanego przez Wybickiego.

Kocham za piękne góry i morze

za widoki serca najdroższego.

Kocham za dom i rodzinę strony

bezcenną mamę , tatę uczynnego i brata ukochanego.

Kocham za dziadków co walczyli

o Twoją wolność i dołączyli do historii.

Ojczyzno moja jak Cię nie kochać jak serce me duma rozpiera

Gdyż jestem Twoim Patriotą.

Lena Kołakowska kl.IV

 

 

 

Nikola Szatkowska kl.VIII

,,Patriotyzm w moim życiu i literaturze”

 

      Patriotyzm oznacza miłość i szacunek do ojczyzny powiązany z troską o dobro narodu. Znaczenie tego określenia zmieniało się na przestrzeni lat. W czasach wojen było to chęć oddania życia za Ojczyznę . Teraz jest to na przykład uczestnictwo w obchodach Świąt Narodowych.

      Patriotyzm w moim życiu występuję i mogę powiedzieć, że jestem patryiotą. Uważam tak, przede wszystkim dlatego, że wierzę w Boga i jestem Polakiem. Oddaje rówież szacunek osobom które kiedyś walczyły o nasz kraj i troszczę się o miejsca pamięci. Stram się uczestniczyć w obchodach różnych Świąt Narodwych, ale jeśli nie mam takiej możliwości oglądam je w telewizji. Mimo tego, że nie mam prawa wyborczego to uczęszczam z babcią na wybory. Staram się pomagać jej w wyborze. Oprócz tego chodzę do szkoły i wypełniam swoje obowiązki najlepiej jak mogę. Dzięki mojej aktualnej nauce w przyszłości będę wspierać nasz kraj. Jestem osobą tolerancyjną i szanuję każdego obywatela mojej Ojczyzny.

    Jak mówi tytuł mojej pracy patryiotyzm znajduję swoje odznaczenie w literaturze. Pierwszą książką, którą dziś przedstawię jest to dzieło Aleksandra Kamińskiego pt. ,,Kamienie na Szaniec''. Najkrócej mówiąc powieść dotyczy młodych ludzi, którym przyszło żyć w czasie II wojny światowej. W tym trudnym dla nich okresie musieli oni zaangażować się w walkę z wrogiem. Za swoje wielkie poświęcenie dla dobra ojczyzny musieli zapłacić wielką cenę. O prawdziwym patriotyzmie bohaterów utworu świadczy fakt, że po wybuchu wojny od razu zdecydowali, by włączyć się do walki przeciw okupantowi. Początkowo uczestniczyli w akcjach „małego sabotażu”. W ramach walki z okupantem zrywali z gmachów niemieckich flagi ze swastykami, za to wywieszali polskie flagi. Ryzykowali często swoim życiem, dobro ojczyzny przedkładali nad bezpieczeństwo własnej rodziny i swoje. Dla ojczyzny ostatecznie oddali swoje życie.

   Kolejnym dziełem patriotycznym jest epopeja Adama Mickiewicza pt. ,, Pan Tadeusz''. Utwór opowiada o życiu polskiej szlachty pod zaborem rosyjskim i o przybyciu wojska napoleońskiego na Litwę. Motywem patriotyzmu w książce jest działalność Księdza Robaka. Działania te są bowiem podstawowym czynnikiem mającym pomóc głównemu bohaterowi w oczyszczeniu duszy i rehabilitacji swojej osoby w oczach innych. W tym celu podejmuje się on zostania emisariuszem na terenie Litwy. Kieruje nim głęboki patriotyzm, ale także chęć zmazania swojej winy (zamordowanie Stolnika) oraz oczyszczenie dobrego imienia rodu Sopliców. Apogeum działalności Bernardyna ma być powstanie szlacheckie, które pośpieszy z pomocą Napoleonowi w walce z Rosją. Podczas zbierania chętnych do powstania mówi bardzo ważny cytat:

,, Więc nie dość gościa czekać, nie dość i zaprosić,

Trzeba czeladkę zebrać i stoły pownosić,

A przed ucztą potrzeba dom oczyścić z śmieci;

Oczyścić dom, powtarzam, oczyścić dom, dzieci! ''.

Podczas walki Ksiądz Robak ginie w obronie Gerwazego.  

    Podsumowując patriotyzm jest bardzo ważną cechą dla młodych ludzi. Powinni oni poznawać historię naszego narodu i liczyć się z tym, że gdyby nie osoby, które wylały za nas krew moglibyśmy nie żyć teraz w wolnym kraju.

 

 

 

Przeczytano: 356 razy. Wydrukuj|Do góry